Jobbar du då ella? - Arbetstid vs fritid


Hur mycket är egentligen effektiv arbetstid för gemene arbetare och tjänsteman? Jobbar vi verkligen hela tiden förutom raster och lunch? Jag har aldrig gjort det iaf.

Jag har alltid gillat att jobba lite, eller mycket om hen så vill. Men i korta intervall. Jag gillar effektivitet och stör mig på när det inte finns tillräckligt att göra. Känner mig motiverad när det finns massor att ta tag i, men blir något förslappad när det är lugnt på jobbet. Detta är generellt över hela mitt arbetsliv. Under ett par år arbetade jag med teknisk support, och där var vi ju helt beroende på hur många som ringde in. Men jag störde mig även på ineffektiviteten från när linan var maxad tills den var tom. Så vid lugna dagar kunde jag gå hem tidigare och helt enkelt få avdrag på lönen. Det var kalas. Jag ville ju hem o spela wow (herrens år 2004) eller kolla på film. Då hade jag ingen spariver som nu men att sitta på ett jobb och vänta på uppgifter får det att krypa i kroppen.

Idag är det lite likadant i perioder, även om jag har ett annat jobb idag med mer frihet osv. Jag skulle kunna sköta 80% av det på distans men nekas av arbetsgivaren. Något jag inte förstår varför trots flera diskussioner. Jag ska vara tillgänglig heter det, men anser att mobil, dator osv gör mig tillgänglig. Nog om det för tillfället, men diskussionen återkommer. Däremot har jag för tillfället inte 100% jobb på mitt 100% arbete. (kontorsnisse - skicka saker dit, tillverka det här, gör si och så). Det betyder inte att jag latar mig eller har inget att göra, men för att trivas vill jag ha mer att göra, och mer krävande uppgifter. Känner mig lite låst.

Hursomhelst..

Men kan inte släppa det riktigt, märkligt att mitt i digitaliseringen (hatar det ordet, vi har inte gjort annat än att bli digitala sedan första transistorn, patenterad 1923 ffs) så måste du vara på jobbet? Det skrivs mycket om att jobba hemifrån, och att gränserna suddas ut. Men tror även att det finns många ställen som har det tvärtom, vill jobba hemma men kan eller får inte. Idag är vi också, på grund av tekniken och att vi är mer kunniga så mycket mer effektiva än tidigare. Jämför med att en traktor ersatte 20 stycken potatisplockare som fick hitta annat att göra.

Det här ser ju inte jättekul ut, idag är det nästan en turistattraktion att plocka potatis!

Ursäkta men jag vill ta min arbetstidsförkortning idag!


Hursomhelst, anledningen till att arbetstiden inte dividerats med 20 är för att nya jobb har tillkommit, och ganska rejält många sådana. Samtidigt behöver du såklart lön för det arbete du utför, och ingen är dum nog att betala för mycket. Tekniken driver utvecklingen framåt, klipper bort jobb men skapar också nya. Antalet arbetade timmar per vecka sjunker stadigt, och har gjort så under lång tid, men får produktivitet har samtidigt ökat rejält.

Du får mer för mindre! Ökad produktionskapacitet skapar billigare varor, och vi har även mer pengar över, så kallad disponibel inkomst än tidigare. Samt så har du 40 timmars arbetsvecka, troligen med arbetstidsförkortning och sen semester på det. Farmor o Farfar kunde fetglömma det. Apropå Farmor och Farfar, och självklart Mormor och Morfar har även våra pensionärer mer köpkraft nu än när de arbetade!
SCB:s siffror visar överlag att de flesta svenskar har fått det bättre mellan 1999 och 2016. Det gäller alltså även en majoritet av de som under den tidsperioden gått i pension.

Teknologin möjliggör mindre arbete, du kan blogga eller handla med aktier framför datorn i ett varmt rum istället för att slita ihjäl dig i en smutsig fabrik. Idag fyller vi också vår fritid med mer och mer att göra. Vill även passa på att slå hål på myten om "det var bättre förr" och att familjerna var mer samlade hemma. Det stämmer helt enkel inte.

Dåtidens kvinnor la istället ner sin tid på att sköta hemarbetet/marktjänsten, så idag har vi faktiskt mer tid, inte mindre tid över till våra barn. Frågan är istället hur många som faktiskt kunde minska sin konsumtion, och därigenom jobba mindre och på det sättet får mer tid över för nära och kära?

Nedan graf visar hur teknikens framsteg minskat kvinnornas hemarbete och frigjort tid. (data från amerikat men även vi svenskar har diskmaskiner!)
Tekniken gjorde kvinnorna överflödiga hemma - ut i arbetslivet. Den tekniska utvecklingen samt kvinnornas intåg på arbetsmarknaden borde gjort massorna arbetslösa. Men hur gick det egentligen?


Hur mycket jobbar du och om du fick 2 timmar mer över per dag, vart skulle dom gå till? Det är inte omöjligt att det faktiskt blir så i framtiden med tanke på utvecklingen ovan.




Kommentarer

  1. Är inte debatten om arbetstidsförkortning i princip död? Tekniken ska befria oss men i praktiken känns det som om många arbetar mer. Vi får inte ut effektivitetsökningen i tid utan i pengar. Pengarna bränner vi som aldrig förr och därmed låser vi oss fast.

    Det är där sparande kommer in i bilden. Den ökade inkomsten investeras och därmed fixar man sin egen arbetstidsförkorning - om man så vill :)

    Trevlig söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Politiskt är den nog ganska så död. Men det finns något annat än politiska diskussioner och det är "FIRE och ekonomisk frihet". Pensionera sig tidigt måste vara en trend just nu?

      Tror dock att vissa av oss är lite mer långsiktiga än just trenden, och vi kan på sikt skapa en förändring, om inte annat än för oss själva. Generellt tror jag dock att du har rätt, mesta av effektivitetsökningen blir i pengar men smygande kommer nog också mer fritid. Precis som tidigare med ökad välfärd, ökad fritid, semester och så vidare.

      Precis som du säger, vi väljer själva om vi vill ha arbetstidsförkortningen. Och det vill vi ju till 100%! :)



      Radera
  2. Superbra inlägg! Jag vill också JOBBA på jobbet, inte sitta av tiden (hatar det!).
    Hälsningar Louise

    SvaraRadera
  3. Vänner om jag hittade leendet igen är det tack vare Michel Combaluzier att jag fick ett lån på 1500.000 kr. Det var genom en vän jag träffade den här ärliga och generösa mannen som gjorde det möjligt för mig att få detta lån. Så jag råder dig att kontakta honom så kommer han att tillfredsställa dig. Här är hans E-mail: combaluzierp443@gmail.com

    SvaraRadera


  4. Jag heter Linus SAARINEN och är vårdgivare. Jag noterar att jag just nu är som den lyckligaste. Jag kommer att vittna om ett lån mellan individer som jag just har fått. Jag fick mitt lån tack vare Pierre Michels tjänst. Jag började procedurerna med henne i fredags och på tisdag klockan 10.45 eftersom bankerna inte fungerar på lördagar, då fick jag bekräftelse på att överföringen av min begäran på 950.000 kr skickades till mig. mitt bankkonto väldigt tidigt, till min stora förvåning lyckades överföringen. Här är hans mejl. combaluzierp443@gmail.com

    SvaraRadera

Skicka en kommentar