Mina investeringar tjänar mer pengar än vad jag gör!



Nu i efterhand gick det ganska så fort. Mina pengar har konsekvent i flera månader tjänat mer än mig, och det innebär mer än 18.000SEK/månad i ökning det senaste halvåret. Såklart beror det på den fina uppgången på börsen och jag vet att det inte kommer att vara för evigt. 

Den som läser undrar säkert hur man gör, för det gjorde även jag för 10+ år sedan. Och det är ganska så enkelt, sänk dina levnadskostnader, investera överflödet varje månad, år ut och år in.

Vad ska du då köpa? Jo en bra början, och gott nog är de de stora svenska investmenbolagen, globala fonder med låga avgifter.

Avanza Zero, Avanza Global, Superfonden Nordnet, Vanguards fonder. Investmenbolagen Latour, Investor och Industrivärden. Enklast är att börja med Bolmessons nybörjarportfölj som du hittar här, svårare är det inte. Men det är tiden som är din vän. Undvik att sälj när det dippar nedåt och inse att marknaden kommer att krasha, men då ska du sitta still i båten och fortsätt att köpa.
Investera inte mer än vad du klarar av att förlora! 

Observera att ovan är enbart värdeökning, så jag får inte utdelningar för 18.000/månad. Och min portfölj är fortfarande under sin första miljon och jag kan tacka min lekportfölj innehållande många gamingbolag och "tech" för en snabb uppgång. Roligt ändå att det är just lekportföljen som går bäst i jämförelse, den som jag bara har låtit ligga utan att fylla på med mer av. Sparandet varje månad går annars till tre portföljer och delas rättvist mellan; investmentbolag, utdelning inrikes och utdelning utomlands.

Uppgång är inte lika med realiserad vinst förrän jag säljer, och där är jag långt borta än så länge.
Övergripande mål är att ha tillräckligt, och det har jag räknat ut till ca 2 miljoner, alternativt passiva/viss del aktiva inkomster på 10.000/månad. Detta för att nå det absoluta målet med oberoende fritid! Pengarna i sig är ointressanta, det är tiden som jag anser viktig. För idag är jag inte "tillfreds" med hur den spenderas.

Det här kan jag nå på flera sätt. Sänka mina kostnader, vilket är en evig rolig utmaning! Kul hur perspektivet ändras över tid, när jag började för några år sedan var 5% helt unmöglich, från dåvarande ca 2%. Nu ligger jag nästan på 25% konsekvent i sparkvot, utan försämrad livskvalité, utan att flytta, utan att äta sämre mat och så vidare. Jobbar dessutom mindre då jag har två lediga dagar per månad förutom helger. Ibland känns det som att inget händer, men när tiden går och det börjar synas att jo nu har det ändå förändrats de senaste fem åren. Yes!

Plötsligt är du där, vid det omöjliga! Mål och måluppföljning är viktigt, så pass att jag även nu fått igång allt och börjat med fler mål och delmål för allt möjligt i livet. Ett mål leder till ett annat, och det gäller att få din hjärna till att arbeta framåt. Inte mot dig. I vårt kunskapssamhälle känner jag själv att det blir allt viktigare med individens möjligheter, och att då sätta sin egen utveckling i främsta rummet. Utan att pissa på andra såklart, det handlar om att ge, inte ta. Men då våra flesta behov är tillfredsställda behöver vi något annat. Och det blir svårt, för då är det  upp till dig o mig att hitta någon mening. Nog med filosofi, åter till målen.


Sparkvot, dvs hur mycket jag sparar per månad. Det blir då lön - utgifter = sparkvot och därefter i % av lönen. Dvs får jag 10.000SEK efter skatt, och sparar 5000SEK ger det en sparkvot på 50%. Det här kan räknas på lite olika sätt, främst då vad som menas med sparkvot, vad är egentligen lön etc.

Detta ska därefter hållas i sex månader innan det är uppnått. Uppnås genom att kontrollera utgifterna och höja inkomsten.

Sparkvot

Delmål 1: 25% - nära nu sommaren 2018
Delmål 2: 30% - 2019
Delmål 4: 40% - 2020
Delmål 5: 50% - 2021

Utdelningar per månad, 12 månader bakåt.

Delmål 1: 500kr - uppnåt sommaren 2018
Delmål 2: 1000kr vinter 2018
Delmål 3: 2000kr 2019
Delmål 4: 2500kr 2019 vinter
Delmål 5: 3000kr 2020 vår

Aktiv inkomst 

(ej utdelningar/investeringar, exkl "vanligt jobb")
Har börjat, och kommer att fortsätta med Etsy, Redbubble, Fiver och
liknande inom "gigekonomin" som löpande kan ge någon form av ersättning.

Aktiv inkomst per månad:
Delmål 1: 100kr 2018
Delmål 2: 200kr
Delmål 3: 300kr
Delmål 4: 500kr
Delmål 5: 1000kr

Aktiv och passiv gällande "gigekonomin" är för att se om jag kan göra något som skapar
pengar utöver vanligt jobb. Kan en hobby bli lönsam, eller rättare sagt kan jag få något betalt för det?
Kan jag inte det så har jag väl iaf lärt mig något, och uppstartskostnaden rent ekonomiskt är 0kr.

Vad har du för mål? 

Kommentarer