Dags för ETFer igen?


https://pixabay.com/sv/users/nosheep-204378/

Känns som jag var mitt uppe i att handla ETFer och gillade verkligen tillgångsslaget men plötsligt så var det stopp på grund av nya EU-regler som trädde i kraft årsskiftet 2017/2018.

När jag gör utdelningsinvesteringar, och framförallt utomlands vill jag gärna få det i ett paket. Jämför att ha koll på tusen bolag själv, eller köp en billig ETF när någon annan gör det åt dig.

En favorit "från förr", dvs december 2017 är NOBL, som enbart består av företag som höjt sin utdelning varje år i minst 25 år.

I april satt jag och letade, googlade, slet på Nordnet och Avanza utan att hitta några vettiga alternativ. Fanns dom inte då eller letade jag helt enkelt galet? Var övertygad om att de stora förvaltarna skulle anpassa sig efter reglerna och erbjuda alternativ. Dessvärre blev det inte så, trots att vi är +500 miljoner invånare. Speciellt saknade är aristrokrater, dvs bolag som höjt sin utdelning i 25 år..eller mer! (https://www.suredividend.com/dividend-aristocrats-list/)

Nordnet har nu sedan maj på sin blogg o youtube gjort ett inlägg om just ETFer som vi kan köpa utanför USA.

Spännande är att dom också visar upp vilka som följer trender, eller "momentum" som det också heter. Exempelvis finns "iShares Digitalisation UCITS ETF" och "iShares Ageing Polulation UCITS ETF", med avgift på 0,4%.  Så enkel trendinvestering helt enkelt, enkelt?

Det verkar inte finnas någon direkt ersättare, men vad vi har istället är SPYDSPDR Portfolio S&P 500 High Dividend ETF. Avgift på 0,07% vilket är riktigt lågt. Direktavkastning på 4,71%. Denna köpte jag en mindre post av igår.

Vi har även SPYW; SPDR® S&P Euro Dividend Aristocrats ETF
avgift 0,3%

Petrusko tipsade också häromdagen om Nordea SmartBeta Eurozone Equity ETF, ger inte så mycket för Nordea men den här verkar vettig. Om än något dyr. Men som småsparare får vi ta denna, eller köpa de 30 innehaven manuellt. Det ser hursomhelst ut att bli lite ljusare med ETFs framöver, och jag hoppas på fler och bättre alternativ framöver. Behöver såklart inte vara en ren ETF, men möjlighet för lågprisfonder där utdelningar är i fokus uppskattas!

Vilka saknar du? Har du några tips om vettiga ETFer?
Dela gärna med dig!

Kommentarer