Självförsörjande - delvis och stegvis - Steg 1


Självförsörjning är ett spännande koncept. Jag har under sommaren sett massor med klipp på youtube med mer eller mindre självförsörjande människor. Alla har sin egna nisch eller variant på det hela.

Exempelvis tiny house living, dvs småhus/Attefallshus-isch, van life, bo i din skåpbil/skolbuss, eller bara i mindre bostad överlag.

För egen del, finns möjligheten, att bo i "lagom" mindre hus, säg 60-70 kvadratmeter och därefter möjlighet att bygga ut. Själv vill jag lära mig bygga så det vore en bra idé, samtidigt skulle jag då kunna gå ner i halvtid och frigöra min tid. Tycker även att det är skönt att vara för mig själv, så genom detta kan jag få en hel del personliga drömmar uppfyllda.

Ny bostad till lägre kostnad än idag är på gång, men inte helt enkelt att hitta något som passar hela familjen, har rätt avstånd, kostnader och så vidare.

Men nu till andra sätt att bli mer oberoende; odla hemma! Har under sommarmånaderna lekt mig fram till hydroponisk, det vill säga odla med vatten istället för jord, och en liten klick växtnäring!

Det är superenkelt, så enkelt att jag undrar varför jag inte gjort det tidigare! Det passar även överallt, vertikalt, horisontellt, ute, inne, på väggen, i krukan, under bilen, framför katten. 😸

Steg 1: Sallad och grönt


Hydroponisk odling, bild från https://pixabay.com/sv/users/naidokdin-4738486/

Titta så fantastiskt!

Har själv använt Ikeas odlingskit och det fungerar utmärkt. Till det köpte jag även deras plantlåda men går såklart bra med vilket som du har hemma. Viktigast är att du har odlingsmedium att stoppa fröna i. Att göra helt själv går också bra, ta en ej genomskinlig plastlåda med hål i för växterna. Därefter ner med krukor. Ikea har färdiga kit för under tusenlappen, men gör det själv för en hundralapp eller två. Växtlampor kostar dock 200kr och uppåt om det är av intresse, men LED varianten har lång livslängd och tro mig, det ger snabbt resultat!

Ikea har en lång utförlig förklaring här, nedan har du en kortare förklaring, och gifen visar hur det fungerar. Här kan du alltså klippa till en egen plastlåda, och använda andra krukor om du så önskar.



Hela klippet här
Kort förklaring, då mycket information på nätet går in i detalj om precis allting:

  1. Odlingsmedium, som planteringsjord fast i annat format:  rockwool , rotningskuber. Helt enkelt något att lägga fröna i. Se till att hela kuben är blöt och förblir så under tillväxtfasen. 
  2. Ställ dom i ett fat med vatten eller liknande. Sätt ett lock med hål över, eller trä plast över som du därefter gör hål i. 
  3. Detta för att få upp värmen så att fröna börjar gro. När det växt en bit, säg 1-2cm är det dags att omplantera. Då tar du kuben och lägger i en större kruka. 
  4. Fyll den större krukan med något sandigt, exempelvis pimpsten, lecakulor eller något liknande. Sänk därefter ner krukan i vatten. Ställ i ljust fönster eller allra helst under växtlampa. Vänta på att det ska växa, odla o ät.

Här är det lätt att gå all in med allt som du kan köpa till, men håll det enkelt!

Växten ska ha rötterna i vatten, och tillsätt ett halvt kryddmått växtnäring per liter vatten. Fyll på när det gått åt. Svårare är det inte. Testade att köra under sommaren utan växtlampa, och nu efteråt med växtlampa och skillnaden är enorm.


Steg2: Gurka, i ett senare inlägg...




Kommentarer



  1. Jag heter Linus SAARINEN och är vårdgivare. Jag noterar att jag just nu är som den lyckligaste. Jag kommer att vittna om ett lån mellan individer som jag just har fått. Jag fick mitt lån tack vare Pierre Michels tjänst. Jag började procedurerna med henne i fredags och på tisdag klockan 10.45 eftersom bankerna inte fungerar på lördagar, då fick jag bekräftelse på att överföringen av min begäran på 950.000 kr skickades till mig. mitt bankkonto väldigt tidigt, till min stora förvåning lyckades överföringen. Här är hans mejl. combaluzierp443@gmail.com

    SvaraRadera

Skicka en kommentar