Avanza Superlån ränta 0% (yes noll zero)


Avanza lanserar lån på upp till 50.000kr utan ränta!


Har länge funderat på att belåna portföljen, vilket innebär att jag lånar pengar av banken för att köpa aktier, fonder. Men har inte riktigt vågat än. Men nu är det dags att ta steget. Varför skulle jag då göra detta? Jo jag tänker såhär:

Jag lånar pengar av banken för 0.0% (eller exempelvis 1% ränta).
Avkastningen på aktierna ger 5% enbart i utdelning, här går jag alltså med vinst.

Risken är dock min, och sjunker aktiens värde eller ställer in utdelningarna har jag plötsligt en skuld där jag får ta av andra pengar (sparkapital, sälja andra aktier, fonder etc) för att täcka skulden till Avanza. Men så länge det inte händer är jag på den vinnande sidan. Avanzas belöning i detta fall är avgifter i form av courtage, eller att jag lånar mer och mer och till slut får betala ränta.
Men rätt placerat blir detta gratis pengar.

!En sak att tänka på är att om aktien du lånar pengar för sjunker i värde får du fortfarande betala skulden, samt att du även då äger en aktie som är värd mindre. Din förlust blir alltså större, omvänt blir din vinst högre. Risken är högre med lånade pengar. Är du nyfiken testa med en mindre summa pengar, och tänk att din förlust kan bli dubbelt upp. Låna 100kr, förlora 200kr exempelvis.

Själv kommer jag att testa varierande aktier, mestadels preferensaktier till ett värde av max 7000kr totalt.

https://www.avanza.se/lana/superlanet.html

Nu är det dags att testa, så jag kör på med superlånet dock tänker jag hålla mig till max 10.000kr under testperioden för att se hur det går.

Mer info i klippet nedan (2min) eller på länken ovan.




Kommentarer



  1. Jag heter Linus SAARINEN och är vårdgivare. Jag noterar att jag just nu är som den lyckligaste. Jag kommer att vittna om ett lån mellan individer som jag just har fått. Jag fick mitt lån tack vare Pierre Michels tjänst. Jag började procedurerna med henne i fredags och på tisdag klockan 10.45 eftersom bankerna inte fungerar på lördagar, då fick jag bekräftelse på att överföringen av min begäran på 950.000 kr skickades till mig. mitt bankkonto väldigt tidigt, till min stora förvåning lyckades överföringen. Här är hans mejl. combaluzierp443@gmail.com

    SvaraRadera

Skicka en kommentar