Är det börskrasch nu?

Redan i tidig tonår började jag fantisera om att köpa aktier, men för det skulle jag då behöva en utbildning inom ekonom, tonvis med erfarenhet och en massa annat.

Men det var fel, väldigt fel, det är bara en insikt som behövs och det är att än så länge har aktiemarknaden alltid återhämtat sig, och alltid gått upp. Och den går oftare upp än ner.
En sak innan du fortsätter läsa: pengar du inte kan förlora eller/och som ska användas inom 5-10 år ska du inte ha på börsen! Dom kommer säkerligen halveras mer än en gång under de närmaste 10-20 åren ,kanske även mer/värre än så.

Index är den gyllene medelvägen, lagom, medelsvensson, en rik medelsvensson!
Förenklat är det medelvärdet, hur har det gått för all världens bolag om vi slår ut det över tid?

Lugn, jag ska förklara, och det är viktigt att komma till den här insikten, för den förändrar allt: Aktiemarknaden går alltid upp, Aktiemarknaden går alltid upp, Aktiemarknaden går alltid upp.

Men, världskrigen då? Depressionen? Börskraschen? Y2K? Skrämselpropagandan om att allt snart går åt helvete? För det ska det tydligen göra just nu då börsen går nedåt, enbart idag -1,59%, -7,54% i år än så länge. Men jag får inte ont i magen och är inte orolig. Så vad har egentligen hänt sedan jag fick lön förra månaden mot denna månaden? Har alla bolag i index, det vill säga de största plötsligt sluta tjäna pengar och därför är värda mindre? Självklart inte! Men vi har haft en lång uppgång och börsen är ett ställe där framtida förväntningar styr värderingen. Just nu sprids rädsla och tanken är generellt att eftersom det gått bra så länge så måste det nu gå dåligt. Men mig veterligen finns det inget just nu som egentligen pekar på en börskrasch, mer än att börsen går nedåt och att värderingen är för hög, men det är ingen krasch i sig.

Och ingen världslig händelse har utlöst detta, tänk massivt handelskrig, någon stor katastrof eller att USA helt plötsligt bara stänger ner precis allt. Men här kan jag såklart ha precis helt fel. Men det spelar egentligen ingen roll vad jag säger eller tycker när det finns siffror som visar verkligheten.
Vill du bredda ditt perspektiv och lära av historien läs då vidare:

Kortfattat om tidigare krascher härhttps://sv.wikipedia.org/wiki/B%C3%B6rskrasch

För att bredda perspektivet ytterligare:

JL Colins visar det bäst, här har vi hans bild över amerikanskt index mellan åren 1900-2012.
Det var när jag såg den här bilden jag började förstå hur det fungerar över tid, och investerar du själv över tid, regelbundet månad efter månad ska det väldigt mycket till för att du inte ska gå fram som en vinnare. Detta då hela ekonomin gång på gång återhämtar sig och går uppåt. Är det annorlunda nu? Nej det är det inte, men kan du som individ matcha marknaden och veta när den går upp och ner? Ja då hade du varit en av världens rikaste redan nu, eller hur?


Det här betyder alltså att oavsett när du investerar, så länge du gör det brett, det vill säga indexinvesterar så kommer du att komma ut på toppen. Det finns såklart mer till det, men det viktigaste är att du förstår att över tid lönar det sig. Därtill kan du anpassa efter din egna livssituation.De pengar du konsumerar bort är borta för alltid, pengar du investerar växer. Och pengar är duktigare på att skapa mer pengar än vad du där. Är du bättre hade du inte läst bloggar som handlar om ekonomi och investeringar till att börja med.


https://jlcollinsnh.files.wordpress.com/2012/04/djia1900-20121.png


Ovan visar fram till 2012, och fortsätter vi till nutid, närmare bestämt 2012-2018 ser vi förändringen över tid, och att det inte alltid behöver vara så dramatiskt när vi drar ut på tiden och breddar perspektivet en aning. Nu är det egentligen lika dåligt/bra som det var för ett år sedan. Och så har det även varit tidigare. Vänta dig inte en ständig uppgång, och förvänta dig inte att allt kraschar och tar slut för att det går nedåt.



https://www.avanza.se/index/om-indexet.html/155324/dj-world-index



Rekommenderar alla som har något intresse av sin egna privatekonomi att läsa JL Colins hela serie om att investera här: https://jlcollinsnh.com/category/stock-investing-series/page/5/

Den kortfattade versionen är, klipp bort skit som inte gör dig lycklig, investera överskottet i index och fotsätt göra det oavsett vad som händer. Oavsett vad som händer! Oavsett Kinakrash/Greklandskris/Brexit/Randomskandal.




Här säger han även en sak att lägga på minnet (08:00)

"course the slam that active managers put against index investing is that you will
only get average returns that's a little bit misleading because yes the index gives you the return of the m
arket overall but that return is far above average index investing based on the research that have been done outperforms depending on on what numbers you look at 80 to 85 percent of active managers over a 15 year period of time if you research out 30 years the number of active managers who can outperform the index is less than 1% that's statistically zero so when you invest in the index and you're getting the average performance of the market you're actually getting
the best performance that you can expect by a long shot
"


På ren svenska
innebär det kortfattat: De Aktienalytikerna på Wall Street som slår index över 30år är mindre än 1%.



Gillar du klippet ovan? jag har filat på det här inlägget ett tag, och för några dagar sedan la Nordnet ut ett klipp med hur Stockholmsbörsen presterat sedan 1902. Spoiler: det finns inget dåligt tillfälle att indexinvestera så länge du investerar regelbundet och långsiktigt.  





Beklagar formateringen av texten som lever sitt egna liv.
/Andreas


Kommentarer



  1. Jag heter Linus SAARINEN och är vårdgivare. Jag noterar att jag just nu är som den lyckligaste. Jag kommer att vittna om ett lån mellan individer som jag just har fått. Jag fick mitt lån tack vare Pierre Michels tjänst. Jag började procedurerna med henne i fredags och på tisdag klockan 10.45 eftersom bankerna inte fungerar på lördagar, då fick jag bekräftelse på att överföringen av min begäran på 950.000 kr skickades till mig. mitt bankkonto väldigt tidigt, till min stora förvåning lyckades överföringen. Här är hans mejl. combaluzierp443@gmail.com

    SvaraRadera

Skicka en kommentar