953kr + i utdelningar per månad 2019! Ge dig själv en löneförhöjning!




Jakten på ökade utdelningar fortsätter. Jag ser utdelningar som en mer eller mindre permanent löneökning, och i skrivande stund (2019-01) räknar jag med ett snitt på minst 953 kr per månad för 2019. Jag skriver minst då många bolag inte annonserat om höjningar eller sänkningar, men räknar kallt med att det mestadels blir ökningar.

Detta är mer än en fördubbling sedan 2018-01 då jag låg på 419 kr per månad. Detta uppnåddes genom gediget månadssparande (sparkvot 18%, får jag ta med amortering blir det whopping 35%) och jag har även "tagit hem vinsten" som det så fint heter från andra innehav, bland annat Blizzard (sålt allt), Fortnox (sålt lite) och Paradox (sålt lite) och flyttat dessa till utdelningsaktier.

Ganska nöjd, med tanke på att detta är en löneförhöjning jag själv har gett mig, och det är faktiskt lika med vad jag kan räkna med på mitt nuvarande jobb under 2019. Däremot är utdelningarna inte prestationsbaserade efter den första investeringen, dom rullar ju bara på!

Den höjer även sig själv år efter år och klarar förhoppningsvis av allehanda kriser och allmänt stök i ekonomin. Hur som helst mer motståndskraftig för störningar än mitt vanliga lönearbete.

Så vad för utdelningsaktier ska jag köpa? På det finns många svar, men "vet inte" är förbjudet. Att inte veta idag håller inte. Min tumregel är att kopiera andra som vet. Petrusko och Hernhag duger gott nog. Då har du två duktiga utdelningsinvesterare som investerat under lång tid (ca 20 år vardera) och det handlar även om deras egna pengar och säkerligen till viss del ekonomisk överlevnad. Det känns pålitligt! Vill också peta in infosidan utdelningsjakt.se som har mycket bra info om svenska aktier som ger utdelning (inte att blanda ihop med bra utdelningsaktier!)

Meen..som vanligt är det svårt att bara följa och inte försöka ta några beslut själv, chansa lite, jag kan själv och så vidare. Nedan är min samling utdelningsaktier.

Innehaven som ger mig 953kr per månad 2019. Totalt värde 2019-02-05 är 216 613kr. Detta ger en direktavkastning, det vill säga utdelningar på 5.2% över hela portföljen. Så spara din lön och investera! Jag började långsamt med detta för ca 3 år sedan, från noll koll till 953 kr per månad. Då kan fan vem som helst.



AktieAntal 

Poolia B362
SEB C50
Handelsbanken A44
Ework52
Castellum76
Axfood89
HM32
Skanska B54
Oscar propert pref22
ABB37

Klövern pref 36

Clas Ohlsson11

Atlas21
Astra Zeneca8
Akelius pref15
Clas Ohlson11
Corem property group pref10
Xact högutdelande158
Swedbank A16
Telia 33

Boston pizza28
Brookfield Renewable 25
Calamos35
Consolidated Edison3
Global X MSCI Super23
Global X Superdiv etf36
Exchange income corp7
JNJ7
KEG Royalties6
Kimberly Clark2
LTC9
Las Vegas Sand3
New Mountain Finance15
Pimco Corp25
Proshare s&p 500 divid aristo12
Realty income11
SPDR S&P Dividedn ETF7
VF Corporation2
Ishares SP TSX higd div (XEI)28
Brookfield Infastructure9
SPDR S&P aristorcat EUR7
Pepsico 2
3m2
Colgate4
SPDR Selector fund tech (XLK)5
Sampo PLC3
EPR properties2

Kommentarer



  1. Jag heter Linus SAARINEN och är vårdgivare. Jag noterar att jag just nu är som den lyckligaste. Jag kommer att vittna om ett lån mellan individer som jag just har fått. Jag fick mitt lån tack vare Pierre Michels tjänst. Jag började procedurerna med henne i fredags och på tisdag klockan 10.45 eftersom bankerna inte fungerar på lördagar, då fick jag bekräftelse på att överföringen av min begäran på 950.000 kr skickades till mig. mitt bankkonto väldigt tidigt, till min stora förvåning lyckades överföringen. Här är hans mejl. combaluzierp443@gmail.com

    SvaraRadera

Skicka en kommentar