Nya innehav - äntligen ett par utdelnings ETFer



Äntligen har jag hittat något vettigt för att delvis kompensera bortfallet av amerikanska
utdelningsfonder!




Invesco; Invesco S&P 500 High Dividend Low Volatility UCITS ETF Dist HDLV
Handlas på tyska börsen i EUR, avgift om 0,3%, delar ut 4ggr per år, ca 4% direktavkastning.

Min ursprungliga utdelningsstrategi grundade sig i mycket på att köpa svenska bolag som inte sänkt utdelningen under lång tid, säg åtminstone +10år. Amerikanska bolag skulle köpas i fåtal och istället fokusera på de amerikanska utdelningsfonderna. Exempelvis NOBL, SDIV och så vidare. Detta omkullkastades helt när EU beslutade att införa hårdare regler för bolagen gällande redovisning av fondernas innehåll. Detta tycker jag är bra, men dom som inte presenterar tydlig info får helt enkelt inte sälja fonden här i EU. Så det blev handelsstopp vid årsskiftet 2017-2018 helt enkelt.

Fördelen med exempelvis NOBL och SDIV är att dom innehåller amerikanska "megabolag" som aldrig sänkt utdelningen, eller tom höjt i 50-100 år. Varierar lite mellan fonder, bolag osv men helt klart något jag såg som pålitligt att enbart köpa månad efter månad, och då över tid njuta av utdelningarna som kommer in på kontot. Helt utan att jag själv måste analysera enskilda aktier. Det blir snabbt svårt då en fond kan innehålla hur många bolag som helst.

Så nu blir jag lite glad när det börjat dyka upp liknande fonder här igen, även om utbudet slaktats rejält. Därav har det sedan 2017/2018 blivit mer köp i enskilda aktier (exempelvis Johnson & Johnson, Realty Income med flera) men kommer nu att investera mer mot HDLV ovan.

Jag har även sedan en månad tillbaks inhandlat SPYD (https://www.etf.com/SPYD#overview), SPDR Portfolio S&P 500 High Dividend ETF vilket innehar 80st bolag med hög direktavkastning från indexet S&P 500. Avgiften är superlåga 0,07% och direktavkastning på 4,38%.

Rättelse ovan: Jag blandade ihop SPYD på amerikanska börsen med SPYD på tyska börsen. Rätt är det som står här: https://lu.spdrs.com/library-content/public/SPYD%20GY_factsheet_en.pdf
SPDR S&P US Dividend Aristocrats UCITS ETF, vilka innehåller de amerikanska aristrokraterna (höjt utdelningar i minst 25år). Ändrar inget då det var aristokraterna jag vill åt, men såklart riktigt tråkigt att avgift och förväntad direktavkastning inte var som jag trodde.





Jag betalar hellre en liten avgift än att lägga för mycket av mina pengar på enskilda bolag, även om jag såklart kommer att fortsätta köpa enskilda aktier.

Mina innehav ser du här

Detta är inga råd utan hur jag själv valt att göra. Jag kan förlora precis allt jag investerat.


Kommentarer

  1. Vänner om jag hittade leendet igen är det tack vare Michel Combaluzier att jag fick ett lån på 1500.000 kr. Det var genom en vän jag träffade den här ärliga och generösa mannen som gjorde det möjligt för mig att få detta lån. Så jag råder dig att kontakta honom så kommer han att tillfredsställa dig. Här är hans E-mail: combaluzierp443@gmail.com


    SvaraRadera


  2. Jag heter Linus SAARINEN och är vårdgivare. Jag noterar att jag just nu är som den lyckligaste. Jag kommer att vittna om ett lån mellan individer som jag just har fått. Jag fick mitt lån tack vare Pierre Michels tjänst. Jag började procedurerna med henne i fredags och på tisdag klockan 10.45 eftersom bankerna inte fungerar på lördagar, då fick jag bekräftelse på att överföringen av min begäran på 950.000 kr skickades till mig. mitt bankkonto väldigt tidigt, till min stora förvåning lyckades överföringen. Här är hans mejl. combaluzierp443@gmail.com

    SvaraRadera

Skicka en kommentar